Direktlänk till inlägg 4 augusti 2011

Reser ifrån Sverige Till Norge!

Av Majk Andersson - 4 augusti 2011 19:41

Jag och min vän har länge haft våra framtids planer.

Så vi bestämmde os för att börja drömmen med att jobba i norge.


Lite kort fattat. Köpte husvagn, flyttade in alla grejer jag ville ha med till norge. flyttade resten av lägenheten hem till morsans garage.

Så dagen innan avfärden så kom jag o min kära vän överens om att han var inte helt mogen för att åka upp riktigt än, men det är ju inga problem för att han kommer upp senare, då har jag hunnit fixa iordning med allt med jobb dvs.


Resan började kl 06:30 ifrån Skara, var av mina kära grannar skulle köra upp mig med husvagnen till Stavanger, dom har visat mig att dom är ett par riktiga sanna vänner :)


Hej då Skara, o hej långa väg till Stavanger!


Resan inom Sverige gick strålande, men när vi väl kom över norska gränsen och skulle tanka, så funkade inte mitt bank kort här, hade frågat tjejen på banken om mitt mastro kort fungerade i norge, Japp det gör det säger hon.

visade sig iallafall att jag kunde ta ut pengar i bankomater som tur var 


Inte en väg tull heller! 

vägarna i norge är fan så helve... idiotiska.

Som sagt så funkade inte mitt kort över allt, men eftersom vi hade bilen full av mina kära grannar så kunde en betalla visa tullar^^,


Vi råkade göra nått med GPS´en så den åkte tvärs över norge istället längs med kusten. Och vägen rätt över norge är den snabbaste vägen, MEN INTE MED HUSVAGN! För vägarna där gick upp o ner för alla norge´s berg o dalar...


Vi hamnade långt efter tids schemat, och jag var tvungen och vara i Stavanger innan kl 23:00 för då stängde alla campingar, och han som körde var tvungen och komma hem dagen efter så han kunde börja jobba på eftermiddagen.


Iallafall så kom vi till Sandnes där jag hade kollat på en vintercamping, Kl var runt 24:00-01:00 åkte in till campingen och kollade om det gick och ställa sig utanför tillsdagen efter, så skulle jag kollat med nån annan där om dom kunde pakera husvagnen på rätt plats dagen efter. När vi stog utanför och checkade läget så kom Tanten som ägde campingen ut och började skälla som fan!


Hade ringt till den campingen på resan ditt, men den dåliga mottagningen vi hade uppe bland alla bergen så hörde man inte så bra, och att det bröts en del, men sista samtalet jag ringde dom innan vi kom till campingen hade vi iallafall hyffsad bra mottagning. Då fick jag snacka med en gubbe som sa nått om att stå på pakeringen utanför.


Tbx till tjöt kärringen, då skällde hon ut oss efter noter eftersom hon hade tydligen berättat på telefon att man inte fick stå på campingen utan tillgång till bil. Ja himla lätt o fatta det på norska i ursel täkning...


Stressade som vi var eftersom vi låg efter tidsplaneringen så hittade vi en pakering på utfarten ifrån campingen. Där ställde vi oss o försökte få fram bästa lösning. Ringde hem o va tvungen o knälla av mig lite och om morsans gubbe visste nått om campingarna i norge, eftersom jag hade fan inte läst nån stans att man inte fick stå på pakeringen utan bil 


Då ringde jag en annan camping som låg inne i Stavanger som inte var vinter camping, fast det fick bli en tillfällig lösning iallafall. Fast att det var mitt i natten så svarade den campingen, killen i andra sidan sa att han visste inte heller att det fanns campingar som inte lät campingvagnar stå utan bil.


Han sa iallafall att de skulle lösa sig, han sa att jag skulle ställa mig nåntans och så hämtar han mig imorgon.


En jobbig avsked ifrån sina kära grannar, hade en granne som jag var riktigt fast vid, hon var den jobbigaste att säga hej då till...


Den natten var riktigt lång! Hade en stor motorväg precis brevid mig, och svårt att fatta att jag i norge helt ensam med min camping vagn mitt i ingenstans.. Somna som tur va iallafall.


Ställde kl på i bra tid för att komma iväg ner till staden för att fixa ett nytt sim-kort. vaknade kl 11:00 helt panikslagen för att jag visste inte vart jag var, fem min senare så hängde allt med, och var inte värst glad på mig själv eftersom jag vaknade för sen 


Tog min Bmx o trampade ner till Sandnes där jag letade rätt på en bensin mack därjag kunde köpa ett sim-kort, hade dom på shell iallafall, o telesnor fick de bli^^,


Cyklade tbx till husvagnen och sätte i det nya kortet, ringde upp kund servic som man skulle göra. Men eftersom jag ikke var skriven i Norge så var jag tvungen att fixa det hos en tlefon affär. Mm bra att det var söndag och inte hittade en ända tele butik som var öppen...


Hittade till buss stationen och där fann jag en buss som gick till Stavanger och även förbi min camping.


Hoppade på den bussen och efter cirka 30-45min var jag framme vid campingen. Gick in till receptionen där jag förklarade allt som det var, då hämtade tjejen bakom kassan den killen som jag hade snackat med under natten.


Han mindes mig väl och sa att vi sticker o hämtar vagnen på en gång :D


Efter vi hade hakat fast den på hans medelstora jeep och var på väg till campingen, så passade jag på att fråga vad han ville ha för besväret, då sarade han att han gjorde det för att va snäll och inte ville ha något för det, då hade vi ändå åkt 2mil sammalagt=s Blev lite stum där ett tag, men då fattade jag att han var en "pass over" människa^^,


Framme vid campingen så sa han till mig att vi ställer dej nära receptionen, för det är väldigt bättre med allt sa han, bägge att det var bra mottagning för internet och att den låg precis brevid volleyboll´s plan.

Fattade inte riktigt vad han menade med volleyboll´s plan direkt.

Men det märkte jag ett par dagar efter  


Den dagen blev att plocka iordning med allt i husvagnen, vi kom till campingen vid 15:00 tiden tror jag. Gick o la mig sen eftersom jag var helt slut.


Vaknade upp dagen efter och började leta runt bland jobbsidor i Norge.


TIPS

Nav - Är som svenska Ams

Finn- Där hittar du allt från lägenheter m.m och även bästa ställe för att leta jobb med.


Jag tänkte att jag skulle försöka få jobb direkt hos företaget för att slippa bemanings företagen.


Det vissade sig inte att det var så lätt, för ägnande hela dagen för det.

Så dagen efter så började jag registera mig hos bemaningsföretagen, och senare på dagen så ringde dom från manpower o ville ha arbets interju med mig på torsdag.


Nu är det torsdag och började med att gå upp kl 07:00 och kollade mailen men det var tomt. regade även mig hos Adecco på morgonen på deras hemsida.


10:30 skulle jag va på manpower för att snacka med dom. tog bussen ifrån campingen kl 08:00 för att va på mi säkra sida så jag hittade ditt.

Sa till buss gubben att jag ville av vid "Forusbeen 78" där manpower låg.


Efter 45min resa igenom alla möjliga små orter här runt omkring så stannade bussen, då sa han som körde att skulle du inte av vid "forusbeen 78"? Ja det skulle jag svarade jag tbx till honom. Fick svaret att vi har åkt igenom hela forus området och det var sista hållplatsen där. och att forusbeen 78 låg i början av den orten. svärde o mumlade för mig själv och gick av. Frågade nästa person vart det låg så fick jag en vägbeskrivning. 1 timme senare var jag framme, så var glad att jag åkte i tid ifall detta skulle hända.


Vistelsen hos manpower gick bra, och att dom hade ett jobb på G till mig. Ifall det företaget ville ha mig efter dom läst min jobb profile.


Var på väg hem och fick ett samtal ifrån adeco att dom ville att jag skulle komma på en interju hos dom kl 15:00.


Var tbx på campingen kl 12:30 och tog mig lite mat och sätte mig vid datorn och kollade efter lite mer jobb, skickade väl iväg 3-5 ansökningar.


15:00 - vistelsen gick bra hos adecco med, fast det är verkligen inte lätt och förstå denna noska här borta i Stavanger. Men killen inne på adecco förstog mig och sa att man kommer fort in i noskan :)


Nu är kl 21:00 och sitter utanför min campingvagn och blegar på datan, fick för mig ifrån ingenstans att börja blogga om min resa här i norge. Tänkte ifall om det är andra personer som har tänkt sticka till norge precis som jag, så kan jag skriva upp min vistelse här i bloggen så får ni kanske lite er vetskap och nyttig info om hur man kan göra :)



Nu ska jag ta mig en carlsberg och steka lite mina vänner   




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Majk Andersson - 18 augusti 2011 22:10

Kl är 22:10 och kom nyss hem, var iväg med arbetspolarn och träffade några andra svenskar o tog en öl o spela Cod. Var kul o få prata lite flytande svenska igen^^ fast har märkt på mej själv att jag börjar bryta mer o mer, så blir en jävla svensk/nor...

Av Majk Andersson - 12 augusti 2011 19:15

Kl är 19:15 och sitter här i husvagnen o har precis ätit. Det blev inte den billigaste maten direkt men de var de värt:D köttade i mig kött biffar, korv med bröd, väl kryddade fiskpinnar och stekta mega championer! och en öl på det så klart!   Är...

Av Majk Andersson - 10 augusti 2011 18:48

Nu är det Onsdag och har gått tre dagar på jobbet, och det går bättre än vad jag hade trott^^,   Hon från Adecco kom förbi idag och kollade hur det gick för mig, och ville ha några avtals papper ifrån mig som jag har läst igenom under helgen, och...

Av Majk Andersson - 10 augusti 2011 05:35

kl är 05:35 och ska ner te tåget o väg o jobba=p kommer aldrig vänja mej att gå upp så här tidigt=p jaja hade bäst mina vänner!^^, ...

Av Majk Andersson - 8 augusti 2011 20:52

Då har man vart på första jobb dagen hör i norge dåe!^^, Och det gick bra, kom ditt kl 08:00 och träffade lagerchefen det första, och det visade sig att han var svensk han med:D enda svensken på det företaget då men^^,   Vi började med att åka i...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards